Επιλογή τοποθεσίας εγκατάστασης μιας νέας επιχείρησης

Η επιλογή του σημείου εγκατάστασης αποτελεί μια πολύ σημαντική απόφαση για κάθε επιχείρηση. Η έδρα είναι αναγκαίο να βρίσκεται όσο πιο μακριά από ισχυρούς ανταγωνιστές και να υπάρχει δυνητικό πελατολόγιο. Η κάθε επιχείρηση χρειάζεται το «ζωτικό» της χώρο για να αναπτυχθεί και να γίνει ευρέως αποδεκτή.

Η θέση είναι ένα καθοριστικό στοιχείο για την πορεία και σύμφωνα με πολλούς οικονομολόγους, η επιτυχία ή αποτυχία της στηρίζεται στην τοποθεσία. Άμεσα εξαρτώμενος είναι ο αριθμός των πελατών, η πρόσβαση στους προμηθευτές, τα έσοδα, το κόστος, το εργατικό δυναμικό, η φορολογία και κάθε άλλη δραστηριότητα. Επίσης η επιλογή του χώρου είναι μια απόφαση που δεν αλλάζει εύκολα. Ο επιχειρηματίας επενδύει στην ανακαίνιση, κατασκευή και εξοπλισμό του καταστήματος ώστε να πληροί τις προδιαγραφές λειτουργίας της επιχείρησής του, οπότε καθίσταται χρονοβόρα και κοστοβόρα μια μετακόμιση.

Οι περισσότεροι νέοι καταστηματάρχες προσπαθούν να εισέλθουν σε τοπικές αγορές με τεράστια εμπορική κίνηση αλλά παράλληλα και συνήθως με μεγάλο κόστος λειτουργίας, με αποτέλεσμα πολλές φορές η βιωσιμότητα τους να είναι αμφίβολη. Τελικός στόχος είναι όχι μόνο να είναι το κατάστημα βιώσιμο και ανταγωνιστικό, αλλά παράλληλα να έχει δυνατότητες μελλοντικής ανάπτυξης.

Κατά την επιλογή χώρου εγκατάστασης επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου, τα παρακάτω στοιχεία πρέπει να λάβει υπ’ όψιν ο επιχειρηματίας:

– Να βρίσκεται σε κεντρικό σημείο ώστε να παρέχεται εύκολη προσέγγιση σε πλήθος καταναλωτών

– Να υπάρχει σύνδεση με μέσα μαζικής μεταφοράς και χώρος πάρκινγκ

– Η οικονομική βάση και δύναμη της περιοχής πρέπει να είναι σταθερή, δηλαδή τα εισοδήματα των κατοίκων να μπορούν να στηρίξουν την λειτουργία της επιχείρησης

– Ύπαρξη παρακείμενων μαγαζιών, χωρίς όμως πολλούς ανταγωνιστές σε κοντινή απόσταση

– Διαθέσιμο εργατικό δυναμικό

– Η περιοχή να είναι ασφαλής

Παράλληλα γίνεται αντιληπτό ότι ο τύπος και το μέγεθος της επιχείρησης θα καθορίσει και το μέγεθος της εμπορικής περιοχής:

– μια επιχείρηση που προσφέρει μια ειδικευμένη σειρά εμπορευμάτων (π.χ. τζάκια), μπορεί να προσελκύσει πελάτες από μεγάλες αποστάσεις

– μια επιχείρηση με γενικού τύπου εμπορεύματα (π.χ. σούπερ μάρκετ), μπορεί να προσελκύσει πελάτες από μία μικρότερη περιοχή

Ευνόητο είναι λοιπόν, ο Επιχειρηματικός κίνδυνος είναι μεγάλος και τα λάθη που πιθανόν να προκύψουν κατά τη λειτουργία του συστήματος σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή μπορεί να αποβούν μοιραία. Η επιλογή του σημείου εγκατάστασης είναι το Α και το Ω σε μια επένδυση.

Τοποθεσία επιχείρησης